Мої публікації

             Кажуть, що зорі віщують народженій людині її характер, долю і талант. Напевно, 30 серпня 1961 року було особливо лагідним і прихильним у ту мить, коли в сім’ї Варвари  та Віктора Мазіїв  народилася  дитина — дочка Тетяна.
              Дівчинка зростала  енергійною,веселою, допитливою, доброзичливою. Легко сприймаючи  навчальний матеріал, Тетянка  закінчила Широківську середню загальноосвітню школу №1.   Вона, мабуть, тоді й не здогадувалась, що у цій школі пройдуть її найкращі роки, що залишиться тут назавжди.
           Сонячного серпневого дня далекого 1983 року переступила поріг Широківської СЗШ №1 невеличка, тендітна, молода гарна дівчина, випускниця Криворізького державного  педагогічного інституту,  Данильченко Тетяна Вікторівна. Енергійну розумну вчительку відразу полюбили учні, батьки й колеги. На її уроках все продумано до дрібниць, одне завдання змінюється іншим, і кожне  вимагає не просто механічного виконання, а змушує думати, порівнювати, співставляти, робити висновки.. Талановита, мудра і толерантна вчителька , про яку  можна сказати словами польського педагога Януша Корчака: «Вчитель, який не затискує, а визволяє, не пригнічує, а підносить, не благає, а вчить, не вимагає, а запитує, переживає разом з дитиною багато натхненних хвилин». Своїм досвідом роботи вона охоче ділиться з колегами школи, району.  Нею проведено багато відкритих уроків, неодноразово виступала перед вчителями району та батьками школи. До учнів завжди ставиться по-материнськи, вимоглива до себе і до колег, людина віддана улюбленій справі. Вона цінує і вболіває за колектив, відповідно протягом десяти років була головою профспілкового комітету школи та захищала інтереси шкільного колективу. У трудовій книзі Тетяни Вікторівни лише один запис: про прийняття на роботу у Широківську СЗШ №1.
          У ці серпневі дні Тетяна Вікторівна святкує свій 55 річний ювілей, педагог,добрий фахівець, людина, яка віддала школі понад 30 років життя, плекаючи покоління за поколінням.
          Тож нехай, шановна ювілярко, у ваших задумах завжди буде мудрість, на роботі — підтримка, вдома — увага, в серці — світло від людської вдячності. Нехай завжди, аж до сторіччя, Вас супроводжує щаслива зоря удачі, Боже благословення, а поруч панують любов, злагода та добробут на многая і благая літ!
                                                                                            За дорученням педагогічного колективу
                                                                                                           Галина Швидка, керівник ШМО
                                                                               
                                                                                                         вчителів математики і фізики.




                                                       Тиждень фізики
« Птахам дані крила, рибам – плавці, а людям, які живуть у природі, - вивчення і пізнання природи; ось їх крила.»    Х. Марті.                                                                                           
Основним завданням навчального процесу є формування творчої, працьовитої особистості, розвиток індивідуальних особливостей і талантів учнів, забезпечення їх самореалізації. Розв’язання таких задач освіти неможливо тільки на уроках і потребує від вчителів широкого впровадження у свою практику різних форм позаурочної роботи. Однією із форм такої роботи є проведення в нашій школі предметних тижнів. Цього разу було проведено тиждень фізики. Як відомо слово «фізика» з грецької означає природа. Фізика - одна з найпрекрасніших наук. Вона показує нам, який великий і водночас близький до людини світ, в якому ми живемо. Фізика дає змогу людині відчути свою велич, надзвичайну силу свого розуму, робить її наймогутнішою істотою у світі. Відповідно метою тижня було показати учням яким  цікавим  і зрозумілим є предмет фізики, що фізика – це все , що нас оточує, вона на кожному кроці і в кожному явищі.
На підготовчому етапі найактивнішими були учні 7-А.7-Б, 8-А, 8-Б класів.  Діти випускали стіннівки,складали кросворди, ребуси, готували вислови про фізику та фізиків. Під керівництвом досвідчених вчителів Лисогор В.П. та Швидкої Г.М.  разом з учнями 10 та 11 класів було проведено ряд змістовних та цікавих заходів:     « Незвичайні природні явища» для учнів 6 – х  класів , «Цікаві фізичні досліди» для учнів 4 – 5 класів, « Подорож до країни експериментів» , « Найрозумніший» для учнів 10 – 11 класів.
Хочеться відмітити учнів 10 та 11 класів,які не тільки із задоволенням та артистизмом готували шкільну лінійку, проводили заходи, розігрували інсценівки, співали пісень  на фізичні теми, але і показали високий рівень знань з предмету.
Тиждень фізики завершено, підсумки підведені, а учні школи ще раз переконались в тому, що фізика важка наука, але є основою всіх наук.
                                                                                             

Всеукраїнська наукова конференція з теми: "Освітні стратегії розвитку духовної та світоглядної культури особистості громадянського суспільства" 20 - 21 квітня 2017р.
                                                              Дніпро - Одеса


                                                                                                                 Г.М. Швидка 
Розвиток духовно - моральних цінностей на уроках фізики

Кожна дитина більшість свого часу проводить у школі, зокрема на уроці. Урок - це не лише форма навчання, як це прийнято вважати, але й сфера, у якійпереажно, відбувається шкільне виховання. Процес виховання є одним з найважливіших компонентів освітнього процесу поряд з навчанням. Доповнюючи одне одного, навчання і виховання слугують єдиній меті: всебічному розвитку розумових і фізичних здібностей, формуванню їхнього світогляду, моралі, поведінки, підготовці до праці та життя в соціумі.
Сьогодні, як ніколи гостро виступають проблеми розвитку громадянського суспільства, проблеми духовності молодого покоління тобто втрата ідеалів попередніх поколінь, навіть деякий вакуум в царині моралі.Загальнолюдські гуманні цінності детермінуються моральністю, критеріями якими виступають не лише уявлення про такі моральні якості, як доброзичливість, повага до людської гідності, милосердя, доброта, людяність, толерантність, порядність, уміння прощати , не чинити зла, а й практичні дії, вчинки, мотиви, стимули і наміри людей. Особливе значення має розвиток потреби в емоційному і духовному контактах з людьми, потреба в самоповазі, співчутті та співпереживанні людям. Морально - етичнй. духовний розвиток особистості буде ефективним за умови включення дітей у спілкування з однолітками та дорослими, гру, художньо - пізнавльнку діяльність.
 Ефективність виховання на уроці залежить  і від зовнішніх факторів - педагогічної майстерності вчителя, раціональної побудови навчальної програми, підручників, методів та прийомів начання, матеріально - технічного забезпечення кабінетів. Яким би не був досвідченим і підготовленим вчитель, він не може передбачити всього, що відбудеться на уроці, але він може і повинен швидко орієнтуватися в ситуаціях,направляти навчальний та виховний процес так,щоб не відступати від мети і не втрачати логічного зв'язку між його компонентами.
Застосування різних форм контролю на уроці фізики (самостійні роботи, виконання тестових завдань, бліцопитування, робота за картками) виховує самостійність, критичність, силу волі,працьовитість, прагнення успіху.
Уроки фізики виховують в учнів культуру логічного мислення, а зміст фізичних задач дає можливість розширити кругозір учнів, підняти їх загальний культурний розвиток.На уроці фізики учневі потрібно аналізувати кожен крок розв'язання задачі, аргументувати і доводити власну думку. Нинішні ціннісні пріорітети мають пов'язуватись з гуманістичною перебудовою всіх сфер життя суспільства. З цієї позиції основною проблемою виступає реалізація кожною людиною людяності як стосовно самої себе, так і світу в цілому." Людяність - це джерело, мета і критерій істинності гуманістичного світогляду. Йдеться про особистісну якість людини. що має проявлятися у у відповідальності за себе перед своєю совістю, у прагненні допомогти, а не нашкодити іншій людині,у свідомому виконанні обов'язку збереження людського життя і природи, яка залучається людством у свою життєдіяльність"(3, ст. 304) Учні вчаться відстоювати власну позицію, висловлювати власну думку, навіть якщо вона відрізняється від загальноприйнятої, об'єктивно оцінювати судження однокласників, в процесі обговорення змінювати свою точку зору, йти на компроміс.У процесі розв'язання фізичних задач формуються дослідницікі та творчі навички, здатність логічно мислити, переконувати опонентів, захищати власну думку. Звичайно навчальна діяльність на уроках повинна виховувати почуття відповідальності за результат роботи, формувати ціннісне ставлення до праці.
 Збільшення розумового навантаження на уроках примушує вчителя замислитися над тим,як підтримувати інтерес учнів до вивчення навчального матеріалу,зберегти їх активність протягом усього уроку,уникнути байдужості та небажання вчитися.На допомогу приходять дидактичні ігри.Саме через ігрову навчальну діяльність можна розвиати інтелектуальні, емоційні, мотиваційні якості особистості. Василь Сухомлинський писав: "У грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості.Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку" (1, с.480) Гра робить процес навчання цікавим,. Вона дає змогу легко привернути увагу та тривалий час підтримувати  в учнів інтерес до важливих і складних моментів навчального матеріалу, властивостей і явищ, на яких за звичайних умов зосередити увагу не завжди вдається. Дидактичні ігри насамперед формують соціальні якості особистості: вміння прислухатися до думки інших,працювати в колективі, проявляти виконавські та лідерські якості. У процесі гри виховується наполегливість. організованість, відповідальність.
 Дуже часто на уроках фізики можна використовувати усну народну творчість: приказки , прислів'я, загадки, казки. Можна запропонувати творчі завдання: підготувати інсценізацію, змінити початок чи кінцівку казки. На перших етапах вивчення фізики можна створювати проблемні ситуації до яких потрапили казкові герої. Діти намагаються їм допомогти: використовують фізичні формули,пригадують прислів'я,застосовують народні прикмети, відгадують загадки. Подолання перешкод разом з казковими героями надає навчанню яскравого, емоційного забарвлення,збагачує морально - духовний  і почуттєвий досвід дитини, сприяє підвищенню засвоєння фізичного матеріалу. Усна народна творчість є одним із провідних засобів духовного розвитку дітей, сприяє вихованню в них таких якостей як працелюбність, старанність. товариськість, шанобливе ставлення до однолітків і дорослих, повага до національних святинь. На уроках фізики ми  часто говоримо про життя і творчість видатних фізиків, про видатних людей, які, не шкодуючи власного здоров'я, віддали себе великій справі - служінню фізиці. Вивчення життя видатних людей завжди зацікавлює, захоплює, удоконалює загальну культуру мислення, дисциплінує, виховує об'єктивність, сприяє науковому світогляду учнів.
 Особливої уваги викликають питання пов'язані з екологічним вихованням учнів на уроках фізики.Застосовуючи міні - проекти, інтегровані уроки, уроки - конференції, необхідно навчити учнів розуміти деякі екологічні поняття, прищеплювати навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль фізики у вивченні та застосуванні фундаментальних законів природи,створити базу для формування наукового світогляду.
  Одне з центральних місцьу навчанні та вихованні учнів - є творча індивідуальність вчителя. Вміння керувати навчальним процесом - показник високого інтелектуального і духовного рівня вчителя, його професійної компетентності. Вміння створити атмосферу доброзичливості, взаємної довіри та поваги,завоювати любов дітей - найзаповітніша мета кожного вчителя. Якщо вчитель вміє захопити учнів навчальним матеріалом, подати інформацію в яскравій, цікавій, емоційно - образній формі, спонукати учнів до творчої співпраці - це велике щастя для вчителя, це найкращий показник його майстерності. Лише за таких умов вчитель навчає і виховує, збуджує думку та формує почуття, сприяє розвитку та становленню особистості.
  Організований таким чином навчально - виховний процес створює сприятливі умови для різнобічного і гармонійного розвитку особистості, зміцнення фізичного, психічного, духовного розвитку, реалізації природних здібностей і задатків, творчого потенціалу, формування ціннісного ставлення до світу та до самої себе.
                                             
                                              Список використаних джерел
1. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський. - К. :Рад.шк.,1977.-Т.3

ІІІ Всеукраїнська науково - практична конференція з теми: " Філософія, стратегія та практика випереджаючої освіти для сталого розвитку" 14 грудня 2017р. Дніпро.


                                                                                              Г.М. Швидка
Виховна робота у системі випереджаючої освіти для сталого розвитку

Природа не творить людини як цілісної особистості, вона лише закладає основи і створює передумови для її формування. Суспільство в якому живе людина може функціонувати і розвиватися лише за цілеспрямованої , систематичної і організованої роботи з виховання  кожної особистості. Зупинення цього процесу, зневага до правил виховання – катастрофа для суспільства, людей, сімей, держави. Виховання з погляду суспільного розвитку  є  основною сферою діяльності як окремої людини, так і людської спільноти, забезпечує людству безсмертність у соціальному розвитку. Основну роль у вихованні особистості відіграє школа. Сучасне виховання і  освіта повинні мати випереджальний характер, бути націленими на стале майбутнє, на ефективне розв’язання проблем нового століття, розвиток ключових компетентностей особистості, формування в неї нової культури, самостійного та креативного мислення, здатності приймати дієві та відповідальні рішення.
Тому головною метою виховної роботи школи стало розвиток  цінностей, навичок та умінь, що дозволять вихованцю у подальшому житті обирати індивідуальні та колективні рішення локального та глобального характеру, виховування поведінки та стилю життя, необхідних для забезпечення сталого майбутнього: свідомого життєвого ставлення до себе, довкілля, збереження свого здоров'я, гармонійних стосунків між людьми.
 Сьогодні особливо важливо відтворити в українському суспільстві почуття істинного патріотизму як духовно-моральної та соціальної цінності, сформувати в учнів громадянську відповідальність, соціально значущі якості, які вони зможуть проявити в усіх видах діяльності, і, перш за все, пов’язаних із захистом  інтересів своєї родини, рідного краю, народу та Батьківщини, реалізації особистого потенціалу на благо української держави. У різні часи та епохи в усіх цивілізованих державах сім’я, школа, суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни. У тлумачному словнику слово «патріотизм» означає любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги.
В.О.Сухомлинський стверджував, що «… патріотичне виховання школярів доцільно здійснювати на загальнолюдських та національних цінностях, серед яких провідними є: любов до рідної землі, народу й Батьківщини, любов до найбільш рідних людей, членів сім’ї та родини, любов до рідної мови, шанобливе й бережливе ставлення до історії та культури українського народу, праця на благо свого народу й батьківщини» [2, 256].
Сучасне розуміння патріотизму характеризується різноманітністю і неоднозначністю. Багато в чому воно пояснюється складною природою даного явища, багатим його змістом і розмаїттям форм прояву.
Ідеї громадянського виховання необхідно  втілювати в зміст і методику навчальної і виховної роботи , в організацію шкільного життя дітей. За мету можна взяти формування в учнів уявлень про українське суспільство, знань про рідний край, розкриття на доступному для дітей рівні особливості взаємодії людей в родині, в класному та шкільному колективі; виховання в них позитивного ставлення до державних і народних символів України, поваги до її історичного минулого; виховання відповідальної особистості.
Любов до рідного краю, рідної мови починається з любові до своїх рідних, до своєї родини, до рідної школи. Поступово із зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної Батьківщини, до її історії, до її сучасності, до людей. Пошана до батьків, свого родоводу, традицій, любов до рідного краю завжди переростає в любов до своєї Батьківщини, до своєї держави, до України.
Великим вихователем, із яким дитина пов’язана від народження, є мова. Саме через рідну мову, рідне слово вчитель має передати дітям споконвічні духовні національні цінності – українську пісню, казку, легенду, історію, здобутки культури.
Інноваційна діяльність школи проявляється в тому, що в ній обґрунтовано і реалізовано модель компетентного випускника, яка передбачає досягнення випускниками відповідного рівня  соціальної креативності, лідерських умінь і навичок, практичної готовності  до створення власного іміджу, сформованість особистісних якостей. Екологічні, економічні й соціальні компетентності випускника розвиваються в органічній єдності навчання, виховання та неформальної освіти, що стає можливим завдяки сформованому еколого-економічному освітньому середовищу. Учні повинні оволодівати методами соціальної взаємодії, освоювати еколого-економічні знання, вчитися передбачувати наслідки своїх вчинків та дій.
  Навчити дітей бачити красу рідної природи, вдивлятися в неї, набути навичок спілкування з нею  - ще одне з важливих питань виховання особистості. В.О. Сухомлинський писав: « природа – це наш дім, і якщо ми будемо безтурботними марнотратцями, ми зруйнуємо його; природа – частинка нас самих, а байдужість до природи – це байдужість до власної долі»[1, 555].Тому питання споживчої культури особистості – вміле вторинне використання речей, уважне ставлення до енергозбереження, збереження води та тепла, доцільне використовувати досягнення науки і техніки - питання сталого розвитку, які необхідно не просто розглядати в процесі виховання, а вчити і прищеплювати ці навички.
В умовах сьогодення заради сталого майбутнього вчитель та педагогічний колектив повинні пробуджувати в дитині щирий інтерес до всього корисного, впливати на почуття, уяву, фантазію дітей, відкривати вікно у безмежний світ поступово, не обрушувати на дитину лавину знань, не прагнути розповісти на такому уроці про предмет вивчення все, що знає сам учитель, не перевантажувати її емоціями, аби не зашкодити допитливості й любові до знань. «Умійте відкрити перед дитиною в навколишньому світі щось одне, але відкрити так, щоб шматочок життя заграв усіма кольорами веселки. Залишайте завжди щось недомовлене, щоб дитині захотілося ще й ще раз повернутися до того, про що вона дізналася», - закликає вчений [2, 41].
Отож, щоб виховна робота в системі випереджаючої освіти сталого розвитку дала бажаний результат, необхідно об’єднувати  зусилля вчителів, батьків, педагогічної громадськості, запроваджувати компетентнісний підхід у навчально – виховний процес загальноосвітньої школи шляхом формування предметних і ключових компетентностей.

                           Список використаних джерел
1.Сухомлинський В.О. Природа, праця, світогляд /В.О.Сухомлинський //  Вибрані твори: у 5т. – К.: Радянська школа. – 1977. – Т.5. –  С.551-562.
2.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: у 5т. – К.: Радянська школа. – 1976. – Т.3 – С.7 –279.

Нові ролі вчителя предметника в сучасній школі

                                                 (  Виступ на педагогічній раді.   22.11. 18р)
Пріорітетним завданням нової української школи є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей кожної особистості.
В сучасних умовах як ніколи актуальні дидактичні заповіді В. Сухомлинського із книги " Сто порад учителю": "... немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчанняі виховання полягає в тому, щоб розкрити сили і можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці..."
Завдання вчителя- допомогти учневі знайти себе в школі та житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
Розвивати творчі здібності можна по - різному: окремі учні( обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку здібностей більшості учнів важливою є саме роль вчителя. На сучасному етапі розвитку освіти вчителі математики і фізики нашої школи виступають на уроках в нових ролях.Вони навчають учнів саморозвиватися, досліджувати самостійно факти, вчать їх використовувати на уроках і в житті.Всі вчителі кафедри виступають в ролі фасилітаторів: заохочують учнів до навчання для того, щоб вони в майбутньому стали успішним працівниками. Це можна прослідкувати на уроках математики в 9 -А та 11 -А класах, де вчитель Швець С.П.проводить профорієнтаційну роботу, розповідаючи про професії пов'язані з математикою: професії економістів, статистів, працівників банківської справи. Швидка Г.М. розповідаєпропрофесію електриків, машиністів електровозів під час вивчення теми" Електричний струм"(9, 11 класи), про серйозність та відповідальність професії водія під час вивчення теми " Інерція" 7 клас. Макарська Н.А. знайомить учнів з професіями землеміра, архітектора під час вивчеення курсу геометрії.
Серед багаьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють індвідуальному розвитку дитини через розв'язання задач, проблем і застосування їх у конкретній діяльності, ми  застосовуємо метод проектів. Під час створення проектів кожен учень має індивідуальне завдання, яке він має висвітлити у цікавому форматі не тільки для себе, але й для інших учасників. Це можуть бути створені повідомлення, малюнки, плакати, дослідження. Таку форму роботи можна побачити під час вивчення теми "Трапеція" геометрія 8 клас вчитель Данильченко Т.В., з теми "Елементи теорії ймовірностей" алгебра 11 клас вчитель Швець С. П., з теми " Магнітне поле"  фізика 9 клас вчитель Швидка Г.М. В процесі проектної діядьності кожен з педагогів виступає в ролі едвайзера, тобто радника або консультанта.
Математика і фізика предмети дуже важкі і не кожен ученьможе зразу засвоїти матеріал так як того вимагає програма. То ж вчителі кафедри займаються коучінгом тобто тренуваннням, вишколом. Це такі види роботи як поурочна перевірка знаня правил, формул, розбір усних ( якісних) задач. Вчителі допомагаютьучням знайти відповіді на запитання, відпрацьовують до автоматизму знання певних фактів, допомагають знайти найпростіші способи розв'язання певних проблем.Слово " коучінг" означає " партнерство".Значить вчитель " коуч" це партнер, тренер, який повинен або здатний розкрити внутрішній потенціал кожної особистості школяра через індивідуальний підхід та тренування. Коуч допомагає учневі зрозуміти самого себе, чого він хоче і може досягти, заохочує до саморозвитку. Такий вид роботи можна побачити на етапі актуалізації знань, формуванні практичних вмінь та навичок.
Кожен з нас, готуючись до уроків проектує освітню діяльність, проектує послідовні, наступні кроки у навчанні, організує рефлексію, виявляє освітні запити класу і окремо взятих учнів.Всю цю роботу виконує вчитель - тьютор, тобто той, хто індивідуально працює з інтересом дитини.Це індивідуальна робота з використаннням різнорівневих завдань для учнів як з високим так із низьким рівнем знань.
Радує те, що наслідком такої роботи  ми спостерігаємо збільшення кількості учнів, які здають ЗНО з мтематики і вступають у виші на бюджетній основі.
 Отже, ми бачимо, що якими б не були нові ролі вчителя, та наша робота позитивно сприяє кожному учневі скласти власний план, власну овітню траєкторію і допомагає знайти своє місце в соціумі.


Виступна батьківському лекторії з теми:

                                  Соціальні мережі і підлітки
Зараз в Україні майже 22 млн користувачів інтернету, питання безпеки в мережі більш ніж актуальне. У цьому контексті турбота про дітей набуває більших масштабів. Якщо раніше треба було говорити з дітьми про їх безпеку поза домом тощо, то вже давно має сенс застерігати їх від негараздів під час перебування в інтернеті.
Інформаційна безпека стосується захисту життєво важливих інтересів людини (і більш глобально – суспільства, держави). Неправдива, неповна, невчасна інформація може нанести шкоду. Особливо вразливі у цьому контексті діти. Вони можуть не знати, яку інформацію можна викладати в мережу, а яку не варто. Інколи школярі не можуть правильно зреагувати на матеріали з мережі з різних причин. Робота у цьому напрямку для вчителів та батьків дуже важлива. Безконтрольний доступ до інтернету може мати негативні наслідки для дитини.
Типи загроз
1. Стосуються особистої безпеки:
Ознайомлення з порнографічними матеріалами, ненормативною лексикою, інформацією суїцидального характеру, расистського, ненависницького чи сектантського змісту.
Загроза отримання недостовірної чи неправдивої інформації.
Формування залежності (ігрової, комп’ютерної, інтернет).
Спілкування з небезпечними людьми (збоченці, шахраї, грифери).
Залучення до виконання протиправних дій (хакерство, порушення прав та свобод інших).
2. Стосуються безпеки інших.
Матеріали, існування та використання яких може стати причиною посягання на безпеку оточуючих (наприклад, інформація про створення вибухівки).
Свідоме та несвідоме введення в оману інших.
Вчинення протиправних дій, що тягнуть за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
Кібербулінг — свідоме цькування та приниження, передусім однолітків.
3. Стосуються загрози витоку персональної інформації:
Розголошення персональної та конфіденційної інформації (прізвища, імена, контакти, секретні дані кредитних карток, номери телефонів).
Загроза зараження ПК вірусами різної категорії.
Небезпека завантаження програм зі шкідливими функціями.
Це найбільш поширені типи загроз, з якими може зіштовхнутися дитина в інтернеті, викладаючи чи переглядаючи сумнівну інформацію. Від деяких з них можна захиститися технічними засобами, але більшість вимагають комплексного підходу.
На сучасному етапі розвитку суспільства  однією із загроз є соціальні мережі. Висока популярність соціальних мереж пов’язана з тим, що вони допомагають нам реалізувати природну потребу в соціалізації та самовираженні. Обмін повідомленнями і думками, публікація фото та картинок, дискусії у коментарях та «вподобання» формують для нас позитивні емоції. Та, крім позитивних якостей соціальних мереж, є багато проблем та загроз, які вони становлять. Особливо небезпечними вони можуть стати для молоді.
Вчені зазначають, що за останні 25 років кількість підлітків із психологічними проблемами зросла на 70%. Одна з причин – висока популярність соціальних мереж. Саме на них витрачається близько 28% часу, проведеного в інтернеті. А користувачі віком від 15 до 19 років проводять у соцмережах у середньому близько 3 годин на день. Крім того, близько 70% часу, витраченого на Всесвітню мережу, не пов’язані з роботою чи навчанням.
Соціальні мережі можуть негативно впливати на наш фізичний стан, моральне та психологічне самопочуття.
Для користування соцмережами ми застосовуємо різні гаджети, а їхнє неправильне використання може стати причиною погіршення якості зору.
-         Розвивають перфекціонізм (віра в те, що ідеал може та мусить бути досягнутим будь-яким шляхом) як негативну якість характеру.
-         Провокують зниження самооцінки та надмірну критику своєї зовнішності.
-         Перетворюють прокрастинацію (відкладання справ на потім) на рису характеру.
-         Роблять нас конформістами( людьми, в яких відсутня власна позиція, домінує покора певній моделі, що характеризується більшою силою).
-         Людина відчутно втрачає здатність швидко приймати рішення та оцінювати ситуацію.
Інтернет вже майже повсюди. І це добре, адже він справді чудовий помічник. Але інколи він перетворюється на небезпечний лабіринт, у якому можуть заблукати навіть дорослі, що вже говорити про дітей! Цим занепокоєні як батьки, так і вчителі, але щоб боротися з ворогом, треба добре знати його в обличчя. Давайте поговоримо про небезпеку для дітей в інтернеті та способи її уникнути.
Соціальні мережі та програми на кшталт Viber чи Skype популярні тому, що вони надають можливість миттєво обмінюватись повідомленнями будь з ким. І саме цією перевагою можуть скористатися злочинці. Вони добре обізнані з дитячою та підлітковою психологією, тому без особливих проблем входять у довіру.
Загрози, пов’язані зі спілкуванням:
1. Шахраї
Раніше шахраї та крадії стежили за людьми в режимі реального часу. Тепер завдяки соцмережам все стало набагато простіше. І якщо дорослі можуть бути обачними, то діти часто висвітлюють у соцмережах кожен свій крок. Також вони нерідко розміщують у вільному доступі номери телефонів та домашні адреси.
Так нечисті на руку люди дізнаються все про рівень статків родини, години відсутності вдома дорослих, час від’їзду у відпустку тощо. А інколи їм навіть не треба особливо напружуватись, просто додатися у друзі від виглядом однолітка та ініціювати спілкування – навіть ті діти, яким батьки постійно говорять про необхідність бути обережними, все одно можуть потрапити на гачок.
2. Групи смерті
Групи «Синій кит», «Червона сова» та інші – всі вони пропонують підліткам пройти своєрідні квести, при чому завдання передусім пов’язані з нанесенням собі шкоди. Останнє завдання «гри» – самогубство. Навіщо це адміністраторам груп? Все просто: завдання (а їх близько 50), потрібно знімати на камеру, самогубство – також. А у Darknet (анонімний сегмент інтернету, де сконцентровані спільноти, що займаються незаконною діяльністю) дуже багато людей, які ладні заплатити за подібні відео великі гроші. Що стосується груп смерті, то тут багато залежить від психічного та емоційного стану дитини. Звісно, підлітки, які не мають проблем ані в родині, ані в школі, ані в особистому житті, навряд чи стануть жертвами таких груп, а от якщо у дитини негаразди, то вона у зоні ризику.
Що робити ? Поясніть дітям, що відома усім заборона на спілкування з незнайомцями розповсюджується і на інтернет-простір. Тому розкажіть дітям ще раз, що їм треба бути обережними, наприклад, не викладати у соціальні мережі світлини, які можуть бути неоднозначно сприйняті, та більше того – нашкодити у майбутньому. Це вже не говорячи про те, що інформацією можуть скористатися злочинці, тому не варто приховувати від дітей, до чого може призвести необачність. Тому вчитель, помітивши зміни у поведінці (дитина майже засинає на уроках, помітні ознаки депресії, на руках з’явилися рани тощо), має повідомити про це батькам та шкільному психологу. Іноді навіть проста розмова може допомогти вирішити проблему.
Мабуть не має потреби зайвий раз казати, наскільки небезпечними є азартні ігри та наркотичні речовини. Підлітки у цьому випадку особливо вразливі.
3. Азартні ігри
Якщо ви думали, що програвати гроші у казино можуть лише дорослі люди, то ви помиляєтесь. Все починається зі звичайних комп’ютерних ігор, які користуються величезною популярністю у дітей. Вони грають, а на якомусь етапі дізнаються, що для подальших вдалих дій потрібно придбати певні предмети (ігрову зброю, знаряддя праці, стікери тощо). Але є проблема – вони не просто дорогі, а дуже дорогі, деякі можуть коштувати навіть тисячі доларів! Де звичайному підлітку взяти гроші? Виграти в онлайн-казино. Діти охоче вірять, що це можливо, тим більше що їх обманюють, наводячи приклади таких самих підлітків: «щасливчики» ведуть власні блоги чи YouTube-канали, розповідаючи, як їм вдалося досягти успіху.
У деяких казино діти роблять ставки не для того, щоб отримати гроші, а безпосередньо на предмети та скіли, потрібні для продовження онлайн-гри. Втім, платити за це все одно потрібно. Мета цієї величезної індустрії – виманювання грошей. Де дитині взяти кошти? Спочатку вона витратить кишенькові гроші, а потім, якщо вже наявна залежність, може почати красти у власних батьків. А потім виникає ризик і більш серйозних злочинів.
Обов’язково поговоріть про це дітьми. Багато хто навіть не здогадується, яку небезпеку несуть у собі такі звичні ігри. А отже, не може і завчасно попередити проблеми.
4. Наркотики
В інтернеті продається та купується все що завгодно, навіть наркотики. При чому наркоторговці навіть не ховаються: вони створюють закриті групи у соціальних мережах, а подеколи навіть повноцінні інтернет-магазини. Щоправда, знайти останні можна лише у так званому Darknet. Проте зі входом туди у сучасних підлітків не виникає складнощів. Вони обирають потрібну речовину, вносять гроші на рахунок продавця, а у відповідь отримують координати, за якими можуть забрати товар.
Проблема сексуальних злочинів існувала завжди, але з появою інтернету вона вийшла на новий рівень і стала більш загрозливою.
5. Педофілія
Тепер педофіли вистежують своїх майбутніх жертв через інтернет. Сторінки у соцмережах, де підлітки активно розміщують фото та інформацію про себе, дають таким людям широкі можливості не тільки для фантазій, а й втілення їх у життя. Вони вивчають інформацію на сторінці: чим дитина живе та що любить. Після цього вони створюють фейкові акаунти та починають спілкуватися з жертвою, яка нічого не підозрює. Входять у довіру, а потім намагаються призначити особисту зустріч. І нерідко їм це вдається.
6. Вимагання грошей за пікантні фото
Ще одна велика індустрія, що існує вже не перший рік. Схема дій злочинців схожа на попередню: вони починають спілкуватися з підлітками з фейкових акаунтів і намагаються максимально зблизитися. Звісно, спочатку вивчається сторінка у соцмережі, це дозволяє виявити найбільш вразливих. Як тільки дівчина чи хлопець повірять, що стали об’єктом цікавості персони протилежної статі, починається серйозна атака, ціль якої – отримати пікантні фото чи відео. Навіщо? Самі світлини злочинцям цікаві в останню чергу, головне: можливість отримати гроші через погрози викласти компромат у мережу та розіслати всім друзям чи однокласникам. Намагаючись уникнути ганьби, підлітки, які стали жертвами, будуть переводити злочинцям гроші знову і знову.
Варто зізнатися, що підлітки навряд чи будуть ділитися такими особистими речами з вчителем чи батьками, проте говорити з дітьми все одно потрібно. Це дуже делікатне питання, але разом з тим розмова має бути досить відвертою. Адже є речі, замовчування яких може призвести до жахливих наслідків. Поясніть дітям, чим може закінчитися необачне інтимне спілкування з незнайомцями.  Звісно, заборонити дітям користуватися інтернетом неможливо, до того ж більшою мірою це прерогатива батьків, з якими вчителю також варто спілкуватися на такі теми. Але повідомити про найпоширеніші загрози необхідно, можливо, це врятує когось з ваших учнів від необачних кроків. Наостанок хочу дати деякі рекомендації, щодо безпечного користування інтернетом та соціальними мережами, які варто знати дітям та батькам:
-         розміщуйте комп’ютери з Internet-з’єднанням поза межами кімнати вашої дитини;
-         поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в он-лайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;
-         цікавтесь які веб сайти вони відвідують та з ким розмовляють;
-         вивчіть програми, які фільтрують отримання інформації з мережі Інтернет, наприклад, Батьківський контроль в Windows*;
-         наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм он-лайновим другом без Вашого відома;
-         навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою та в різних реєстраційних формах, які пропонуються власниками сайтів;
-         контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);
-         цікавтесь чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;
-         навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в он-лайні. - Вони не повинні використовувати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз іншим та хуліганських дій;

Немає коментарів:

Дописати коментар